Sorpresa: Dos barris nous

Sorprenen les declaracions fetes ahir per l’alcalde Joan Clos al Col·legi de Periodistes anunciant la creació de dos barris nous a Barcelona. Cal recordar que després d’un gran procés de gairebé dos anys de treball, la Favb va presentar, el desembre de 1980, un plànol consensuat de les barriades de Barcelona, que va servir de base per a la determinació dels districtes actuals, aprovats el 1983.

Per sort, els barris els configuren les persones que hi viuen i la voluntat que tenen de formar part d’un territori amb unes característiques concretes. Admetent que la ciutat està en continua evolució, hi ha coses que no es poden anunciar abans que s’hagin consolidat.

Recentment, Josep Maria Huertas enumerava en un article els barris de la ciutat. I en citava alguns de nous, com la Vila Olímpica, amb voluntat de ser-ho pel treball que està portant la seva associació de veïns i Diagonal Mar, que encara no sabem que serà, al marge d’un fenomen especulatiu de primer ordre. També hi ha barris que desapareixen, com el de Can Tunis, que en el seu moment va ser motiu d’un premi urbanístic i que malauradament ha estat objecte de deixadesa i marginació.

Celebrem que es pensi abordar un pla de xoc en sis barris de la ciutat, però volem que l’actuació es faci comptant amb les entitats i els seus veïns. També coincidim amb l’alcalde quan posa com a exemple el 22@ per a futures actuacions, però volem afegir que els 4.000 habitatges en règim protegit que es pensen construir no estaran acabats fins d’aquí 10 anys i el més immediat és la construcció de 150 pisos en règim cooperatiu.

El moviment veïnal sempre ha fet una aposta per la convivència i així seguirem treballant per potenciar els valors que comporta, com la solidaritat, la pau i el respecte amb l’entorn.

Voldríem que quan es fan declaracions de l’estat de la ciutat, es diguessin les coses bones, que n?hi ha, però també s’abordessin críticament les que no ho són tant. La ciutadania i les entitats estem ficades en la discussió del Pla d’Actuació Municipal, tant a nivell de ciutat com de Districtes i creiem que cal un respecte a les opinions que han de sorgir del debat i el diàleg. No es poden anunciar actuacions, encara que puguin ser bones, si no hi ha hagut una participació i implicació real.

Pel que respecta a la Favb, vam manifestar la nostra il·lusió pel nou govern de la ciutat sorgit de les últimes eleccions municipals, però encara estem esperant que l’alcalde ens rebi després d’haver-li demanat una reunió en el mes de juny de 2003 i haver reiterat últimament aquesta petició.

Esperem que aquesta sorpresa que avui manifestem es pugui transformar en alegria quan la realitat ens demostri que els problemes que tenim plantejats a la ciutat es van resolent amb la participació de tots.

Barcelona, 13 de gener de 2003