El Tibidabo i els processos participatius

S’ha anunciat als mitjans de comunicació la inauguració de la cota 500 del cim del Tibidabo. Aquesta inauguració es produeix quan als veïns i veïnes de la zona se’ls ha comunicat que es donava per acabat el procés participatiu, de forma unilateral per part de l’Ajuntament de Barcelona.

Des de la Favb entenem que amb aquesta actuació l’Ajuntament de Barcelona torna a mostrar la seva consideració que els processos participatius són una cessió que graciosament rep la ciutadania i no un dret reconegut tant per la Constitució com per l’Estatut de Catalunya. El recurs de les entitats implicades en aquest procés fallit a la Fiscalia de Medi Ambient del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, i a d’altres organismes, pot ser interpretat en tot cas com una manifestació de la desconfiança creixent que una part significativa del moviment veïnal venim manifestant respecte de l’impacte real dels processos participatius i de la constatació que sovint, malgrat les al·legacions presentades, les propostes raonades i els esforços esmerçats, ens trobem confrontats a polítiques de fets consumats.

Ens sembla que el cim del Tibidabo, sigui quina sigui la seva qualificació urbanística, mereix una atenció especial ja que no podem obviar que es troba al mig de la serra de Collserola, el darrer pulmó verd de la ciutat, que es veu permanentment amenaçat des de tots els seus vessants per d’urbanització creixent i que d’altra banda no acaba de rebre mai la tan reivindicada consideració de parc Natural, que podria significar una garantia de protecció.

La configuració que es faci del Parc d’Atraccions del Tibidabo, l’opció per una zona lúdica i a l’hora familiar o per un parc temàtic amb atraccions més “agressives” o adreçat fonamentalment cap al turisme pot representar un impacte excessiu vers el conjunt de la serra de Collserola.

Per tot això demanem:

• Que es reobri el procés participatiu i es respecti el legítim dret de les entitats a demanar garanties de preservació quan pensen que les que ofereix l’Ajuntament no són suficients.
  • Que es mantingui el caràcter actual d’un Parc adreçat fonamentalment a la ciutadania de Barcelona i rodalies, amb caire d’ús escolar i familiar i on es doni prioritat a activitats que uneixin al caire recreatiu un element educatiu d’apropament, coneixement i respecte cap a la natura.
  • Que les atraccions que es situïn en el Parc en el futur siguin a més de respectuoses amb el medi, sostenibles des d’un punt de vista ecològic i energètic.
  • Que l’accés al Parc sigui a través de transport públic o col·lectiu i que es faci a través d’un bitllet integrat per tal d’incentivar l’ús del transport públic.

Barcelona, 7 de març de 2007