La ciutat per a les persones en primer lloc

  • Publicat el dijous 11 de juliol del 2019 | 12:42

És imprescindible la millora de la seguretat viària, promocionar la mobilitat activa i reduir l'ús del vehicle motoritzat privat

La recent defunció per atropellament de dues persones de 86 i 79 anys en menys de 24 hores ha fet saltar les alarmes per les altes xifres de violència viària que pateix la forma de desplaçament més universal que existeix: la que consisteix a desplaçar-se a peu. De les 11 víctimes mortals que es porten registrades aquest 2019, 4 eren vianants (el 36%). També volem recordar el ciutadà de 22 anys que va perdre la vida al pedal d'una bicicleta a finals del passat mes de maig treballant en condicions de precarietat. Si a això sumem els 1.200 atropellaments anuals que es registren en la capital catalana, alguna cosa estem fent malament si sincerament creiem en la Visió Zero.

El constant envelliment de la població suposa un repte al qual la ciutat i la societat han de fer front amb major prudència, seguretat i educació, bé sigui al volant o al manillar, amb una major implicació i responsabilitat de qui té la capacitat de provocar més mal: el vehicle motoritzat.

L'espai públic, com a recurs finit que és, ha de tornar tant en el seu disseny com en la seva funció al ciutadà i això passa per disminuir cada vegada més el transport motoritzat privat. Així, reduir el nombre de cotxes que entren i surten de Barcelona s'ha tornat una obligació. Ja no només per baixar els encara elevats nivells de contaminació, que perjudiquen de manera evident l'aire que respirem tots, sinó també pel perill constant del pas de vehicles mortals a les nostres ciutats, que provoquen un mal intolerable.

Així mateix, baixar l'aparcament de les motocicletes de la vorera a la calçada és imprescindible per fer atractiu el caminar. I no solament a Barcelona, també a tota la seva Àrea Metropolitana i a la resta de Catalunya. No oblidem que la vorera és per als vianants.

Tota la ciutadania té una quota de responsabilitat a l'hora de fer de les nostres ciutats espais saludables i veritablement inclusius. És necessari reduir la velocitat del trànsit i prendre mesures contundents i efectives. En la seguretat viària, el que mata és la velocitat. És imperatiu apostar per una mobilitat activa, saludable i sostenible, amb seguretat efectiva per a vianants i ciclistes.

A més dels atropellaments i sinistres vials, el sedentarisme, la contaminació de l'aire i el soroll passen una elevada factura en termes de salut i assistència mèdica. En aquest sentit, els infants i les persones grans són dos dels col·lectius més sensibles.

L'estat actual d'emergència climàtica exigeix molt més que declaracions de bones intencions i esperances dipositades en canvis tecnològics perquè en el fons tot segueixi igual.

Aquestes setmanes estem veient la intensitat i recurrència de les anomenades onades de calor, posant el focus en la necessitat i urgència per lluitar contra els efectes del canvi climàtic i la descarbonització de l'economia.

I per aconseguir-ho no queda més remei que promoure la mobilitat activa (caminar i anar en bicicleta), en combinació amb el transport públic i fer que el cotxe i moto deixin de ser amfitrions i passin a ser convidats.

Entitats firmants:

Bicicleta Club de Catalunya (BACC)
Catalunya Camina
Federació d'Associacions de Veïns i Veïnes de Barcelona (FAVB)
Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP)
Prevención de Accidentes de Tráfico (PAT-APAT)

Secció :